Cutest Baby Of The Planet 2009  

Thursday, December 31, 2009


Nama : Naddim NaufaL Pasya Bin Abdul Rashid
Tarikh Lahir : 10/05/2007
Umur : 2thn 7bln



Salam All,,
Tadi bunda buat kunjungan balas ke blog kenkawan [tetiba plak rajin hari ni ☻]
Bunda terbaca salah satu entry kawan bloger yg ikut jadi peserta contest nih,,
Rasa teringin pulak nak join [1st time ikut contest sebegini.. hihi] Manalah tau pic Naddim blh diterima n blh menang ☻

Kalau mama2 diluar sana nk turut serta silalah join yer..!!


Nominate your baby NOW!!

Just follow the steps below and you could grab one of the wonderful prizes.

1. Get the best photo of your baby – ONE picture only!
2. Insert the photo on TOP of your entry. Mention his/her name and date of birth.
3. Write about this contest with title Cutest Baby of the Planet 2009
4. Include a link to this nomination page in your entry
5. Include a link to MomBloggersPlanet in your entry
6. Put the Cutest Baby of the Planet 2009 BANNER on your sidebar (where I can clearly see) with LINK to this page
7. Leave a comment here with link to your blog post (permalink)
8. Please note that the below link must be included:
9. Link to MomBloggersPlanet in entry: http://mombloggersplanet.com
Link to this nomination page in entry and banner: http://www.mombloggersplanet.com/2532/cutest-baby-of-the-planet-2009-nominate-your-baby/


AddThis Social Bookmark Button

Links to this post


gudbye 2009♦hello 2010  

Gudbye 2009.. well.. helooo 2010!!
Tahun berjalan dengan cepat..
Selamat tinggal tahun lalu..
Selamat datang tahun baru..
Ada sedikit perasaan sayu disaat2 penghujung tahun ni
Segala apa yg kita lalui pahit, manis, suka duka
akan terimbas kembali dalam ingatan..
Macam2 yang berlaku sepanjang tahun 2009.
Suka duka silih ganti berkunjung dalam kehidupan keluarga kecil ku..

Januari'09
♦Sambut tahun baru bertiga beranak sambil lihat Kembang api dari tingkat-12 balkoni rumah..

February'09
♦sambut birthday hubby, ♦sibuk cari umah sewa baru

March'09
♦Dapat tahu bunda positif pregnant, ♦back to my hometown with naddim, ♦pindah rumah @puncak jalil, ♦1st time buat NPWP

April'09
♦Balik KL n nenek ikut skali, ♦1st time pergi pantai Bagan Lalang, ♦1st Time guna celcom broadband

May'09
♦Sambut 2nd birthday Naddim @PortDickson, ♦Bunda masih dilanda morning sickness + ngidam, ♦buka account facebook

June'09
♦Lahirnya www.bunda-mella.blogspot.com, ♦celebrate our 3rd Anniversary @bumbu bali puchong

July'09
♦Sambut my birthday, ♦kete hubby rosak, ♦Dapat tau im pregnant baby girl after scan :)

August'09
♦Bulan puasa [byk puasa bunda yg tinggal, InsyaAllah tahun depan boleh ganti semua]

September'09
♦Berhari raya di KL saja..[kandungan dah sarat]. ♦Hubby betulkan kete n tukar radio kete

October'09
♦Dapat result my baby songsang dalam kandungan, ♦set date n time to ceaserean operation, ♦Naura Dinda Lahir kedunia, ♦My sister's baby lahir 5 hari sebelum Nauradinda, ♦My Mum come to KL

November'09
♦Hubby bayar roadtax n clearkan saman2nya sekali, ♦Nenek balik to pekanbaru, ♦Raya Haji @permata Ulu klang

December'09
♦hubby sambung kontrak keje ♦2nd Injection NauraDinda, ♦Ayah kehilangan sandal di kenduri kawin sepupunya [haha] ♦1st bunda memberanikan diri pakai contact lens

Well,, selamat Datang tahun 2010.. kami akan mulai tahun ini dengan 1001 harapan yang baik2 Sikap & sifat yg akan lebih baik.. dan sudah tentu azam yg baik.. Semoga semuanya akan terlaksana dengan baik.. Amin

AddThis Social Bookmark Button

Links to this post


♦Jeruk@limau bali♦  

Wednesday, December 30, 2009

Semalam Suraya tetanggaku, mampir kerumah,, Kebetulan dia baru pulang liburan di kampungya Kedah, M'sia. Jadi dia bawain buah tangan alias ole2..Thanks Su!!. Suraya memang suka bawain buah-buahan dari kampungnya,, sebelum ini dia pernah ngasi buah cempedak, buahnya bisa dibikin jadi cempedak goreng yg digoreng dgn tepung. Tapi karna waktu itu aku sibuk kelupaan dech bikin cempedak gorengnya,, yang ada malah cempedaknya makin busuk disimpan didapur hikhik!!..
Ohya,, ini dia jeruk bali pemberian Su, my Jiran..





☻Sila abaikan model limau bali iteww.. dia masam lum mandi lagi tuh!!☻



Buah ini kita mengenalnya dengan nama 'jeruk bali'. gak tau kenapa yach namanya jeruk bali? apa karna nemunya di bali?? huhuTapi kalau dimalaysia mereka nyebutnya ini buah 'LIMAU BALI',, dan gak perlu ke bali klo mo beli,,Limau bali di malaysia senang didapati di beberapa daerahnya seperti kedah, perak.Kalu di lihat dari khasiatnya juga Jeruk bali ini cukup berkhasiat lho..

Ini sedikit info tentang Jeruk bali aka Limau bali :

Jeruk bali (Citrus Maxima) bentuknya besar dengan daging buah berwarna putih atau merah muda. jeruk ini memiliki cita rasa manis, asam dan segar karena banyak mengandung air. jeruk bali banyak mengandung vitamin B, provitamin A, vitamin B1, serta B2, dan asam folat. Setiap 100 g jeruk bali mengandung energi 53 kkal, protein 0,6 g, lemak 0,2 g, karbohidrat12,2 g, retinol 125 mcg, kalsium 23 mg dan fosfor 27 mg. Kandungan lain seperti flavonoid dan lycopene menjadikan buah ini semakin kaya akan zat-zat yang bermanfaat bagi kesehatan, melancarkan saluran pencernaan, menjaga kesehatan kulit, mencegah konstipasi dan anemia.


♥BunDaMeLLa♥









AddThis Social Bookmark Button

Links to this post


My kiDs My ♥  

Wednesday, December 23, 2009

::NaDDim::

Ni cerita tentang Naddim yang suka sangat makan coklat especially 'milo'. Tapi dia makan milo bukan campur ngan air, makan camtu jeh.. (Teringat dulu bunda masa kecik2 pun buat hal yang sama ☻)

Selalunya klu naddim mamam milo bunda terpaksa suh dia duduk kat bawah (kalau kat meja makan nnt abis lah bersepah2 lepastu berduyun2 ler semut berdatangan makan milo gak hoho.. ) so, untuk lebih selamat bunda akan suruh dia duduk beralaskan surat kabar haha!!
kat situ dia blh makan sepuas-puasnya nak tumpah2 pun tak kisah.. kan naddim?!?! haha)

::NauRaDinda::

Hari Isnin lepas 21/12, ayah amik MC sebab nak bawak dinda amik '5in1' injection (umur 2bulan). Slalunya lepas dapat injection ni baby akan demam, tapi Alhamdulillah sampai saat ni dinda tak de demam lagi.. Tapi bunda dah getready simpan ubat demam n cool fever untuk dinda..

Nak citer sikit masa inject hari tu,, masa tunggu nak inject dinda tidur baik jer.. sampai lah masa paha nak kena cucuk bunda terpaksa kejut dia.. Ingatkan lepas kena inject dia akan nangis sekuat2nya,, tapi yg ada sebaliknya dia cuma besarkan mata tanda terkejut!! sakit kot?!.. then dia sambung tido balik.. haha.. Tengoklah muka dia sebelum n selepas kena cucuk, takde beza pun.. Gud gal DinDa,, muah muahh!!



::AyaH::

Lepas inject dinda, ayah pulak yang pergi jumpa dokter dihari yang sama. Sebenarnya ayah dah dua hari kena panas dalam. Masa panas dalamnya dah ok, ulser pulak hadir di lidahnya.. uuurrghh pasti pedih kan ayah???!! cian ayah.Dokter bagi ayah ubat kumur2, antibiotik, tahan sakit n redakan bengkak kat tekak. Sampai ke saat bunda menulis entri ni, ulser ayah masih belum ok lagi n tetap pergi kerja seperti biasa. hmm cian ayah!! get well soon dear ♥ :(..

Ada nampak muka senyum kesakitan ayah tak??!! ni snap mase ayah baru jer kuar dr klinik ☻

AddThis Social Bookmark Button

Links to this post


♥Selamat Hari Ibu, MAMA♥  

Tuesday, December 22, 2009

"Selamat memperingati Hari IBU ke-81 ku ucapkan untuk seluruh ibu di Tanah Air"
ya,, hari ini tepat tanggal 22 desember 2009 bangsaku memperingati HARI IBU ke-81..
memang satu kelebihan buat kita menyambut dan memperingati hari ibu dua kali setahun ☻..

Hari Ibu jatuh pada 22 Desember. Mengapa tanggal ini ditetapkan sebagai Hari Ibu?

Berikut adalah sejarah singkat ditetapkannya tanggal 22 desember sebagai hari IBU di Indonesia :

Gema Sumpah Pemuda dan lantunan lagu Indonesia Raya yang pada tanggal 28 Oktober 1928 digelorakan dalamKongres Pemuda Indonesia, menggugah semangat para pimpinan perkumpulan kaum perempuan untuk mempersatukan diri dalam satu kesatuan wadah mandiri.

Selanjutnya, atas prakarsa para perempuan pejuang pergerakan kemerdekaan pada tanggal 22-25 Desember 1928 diselenggarakan Kongres Perempuan Indonesia yang pertama kali di Yogyakarta. Salah satu keputusannya adalah di bentuknya satu organisasi federasi yang mandiri dengan nama Perikatan Perkoempoelan Perempoean Indonesia (PPPI).

Pada tahun 1929 Perikatan Perkoempoelan Perempuan Indonesia (PPPI) berganti nama menjadi Perikatan Perkoempoelan Istri Indonesia (PPII). Pada tahun 1938 Kongres Perempuan Indonesia III di Bandung menyatakan bahwa tanggal 22 Desember sebagai Hari Ibu. Selanjutnya, dikukuhkan oleh Pemerintah dengan Keputusan Presiden Nomor 316 Tahun 1959 tentang Hari-hari Nasional yang Bukan Hari Libur tertanggal 16 Desember 1959,yang menetapkan bahwa Hari Ibu tanggal 22Desember merupakan hari nasional dan bukan hari libur.

Tahun 1946 Badan ini menjadi Kongres Wanita Indonesia di singkat KOWANI, yang sampai saat ini terus berkiprah sesuai aspirasi dan tuntutan zaman. Peristiwa besar yang terjadi pada tanggal 22 Desember tersebut kemudian dijadikan tonggak sejarah bagi Kesatuan Pergerakan Perempuan Indonesia.

___________________________________________________


"Selamat Hari Ibu MAMA,, jasamu kan slalu ku kenang.. Tuhan semoga kau beri kesempatan pada ku untuk membalas jasa dan pengorbanan ibuku, orangtuaku.. berikan lah kesehatan, kesejahteraan dan panjang umur untuk mereka Amin.." selalu dalam doaku.

___________________________________________________



♥HariIbu oleh bangsa Indonesia diperingati tidak hanya untuk menghargai jasa-jasa perempuan sebagai seorang ibu, tetapi juga jasa perempuan secara menyeluruh, baik sebagai ibu dan istri maupun sebagai warga negara, warga masyarakat dan sebagai abdi Tuhan Yang Maha Esa, serta sebagai pejuang dalam merebut, menegakan dan mengisi kemerdekaan dengan pembangunan nasional♥

♥bunda Mella♥

AddThis Social Bookmark Button

Links to this post


Sambutlah Awal Muharram dengan...☺  

Wednesday, December 16, 2009

Salam all.. ☺
Berapa hari lagi, umat muslim di dunia memasuki 1 Muharram, tahun baru islam. Sebagaimana layaknya tahun baru yang lain, banyak keinginan dan harapan yang ingin ku capai dan harus lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya.

Segala sesuatu sifat buruk yang melekat pada diri ini hendaknya ku tinggalkan, seiring dengan semangat tahun baru 1 Muharram. Mungkin tidak secara total berubah, akan tetapi alangkah baiknya memiliki niat untuk berubah menjadi yang lebih baik setahap demi setahap.
Barangkali tahun yang lalu penuh dengan kekecewaan dan kegagalan, untuk tahun baru Hijriyah ini InsyaAllah akan ku hadapi dengan senyum penuh keyakinan untuk lebih baik dari tahun sebelumnya.


Ya Allah Limpahkanlah rahmat dan hidayahMu untuk rumah tangga ku, berikanlah kasih sayang yang berpanjangan untuk ku, suami dan anak2 serta rezeki yang melimpah ruah.. Apapun dugaan yang datang berikanlah kami kekuatan dan ketabahan.. Amin.

☺Nadim & naura di rumah nenek ulu klang
ketika Raya Haji lepas bersama sepupu mereka☺


SELAMAT TAHUN BARU ISLAM 1 MUHARRAM 1431 HIJRIAH. SEMOGA KEHIDUPAN KITA AKAN MENJADI MAKIN BAIK DAN LEBIH BERMANFAAT.. AMIEN☺

Bunda Mella

AddThis Social Bookmark Button

Links to this post


::bro & sis forever...  

Tuesday, December 1, 2009

kebahagianku bertambah lengkap sejak kehadiran putri kecilku.. namun seiring kebahagiaan yg bertambah tentu tugas dan tanggung jawabpun juga bertambah,, kalau selama 2,5 tahun ini yg ku jaga dan kusayang cuma Naddim + Ayah tentunya.. kini sudah tambah lagi seorang..

My NauRaDinDa


Tapi Alhamdulillah hubby ku seorang yg boleh berbagi tugas dalam rumah,cukup perhatian, dan banyak menolong menjaga dan melayan kerenah buah hati kami.. singkat kata 'he's a family man' thanks dear!! ^,^

Hmm.. memang penat menjaga dua anak. Mungkin menjaga si kecil nauraDinDa tidaklah begitu mencabar, karna dia masih baby,, lagipun aku sdh ada pengalaman menjaga naddim sewaktu bayi dulu,, lain halnya dengan menjaga naddim si abang,, kini dia bukan hanya perlu jagaan saja tapi sudah mulai perlu didikan,, biasalah kanak2 usia dua setengah tahun sepertinya memang lasak, sometime notti, kalau tak sepahkan rumah sehari tak sah! huhu itulah kanak2 dah memang dunia mereka saat ini dunia bermain.. bagiku ini satu pengalaman, walaupun penat kadang sampai meruntun emosi tapi ku hargai setiap moment yg kulalui ini.. karna ku sadar saat2 seperti ni tidak akan berulang.. melihat mereka membesar didepan mata merupakan satu anugerah dan kepuasan buat ku... :)



bak kata ibuku "Mengurus anak dan keluarga adalah satu ibadah, jika kita ikhlas melakukannya pasti akan ada pahala dari-Nya.."


::Bro n' Sis ForEver::

~bunDa Mella~

AddThis Social Bookmark Button

Links to this post


Blog Widget by LinkWithin